Plan pracy szkoły z doradztwa zawodowego
Podstawa prawna:
Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2013r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego ma na celu pomóc uczniom w samopoznaniu własnych predyspozycji zawodowych (osobowości, potrzeb, uzdolnień, zainteresowań, możliwości), w przygotowaniu do wejścia na rynek pracy i w złagodzeniu startu zawodowego.
Założenia Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego
- wybór zawodu nie jest pojedynczym, świadomym aktem decyzyjnym, ale procesem rozwojowym i stanowi sekwencję decyzji podejmowanych na przestrzeni wielu lat życia,
- preferencje zawodowe wywodzą się z doświadczeń dzieciństwa i rozwijają się wraz z upływem czasu,
- na wybór zawodu wpływają głównie wartości, czynniki emocjonalne, rodzaj i poziom wykształcenia oraz wpływ środowiska.
W ramach pracy z nauczycielami (Radą Pedagogiczną) obejmuje:
- utworzenie i zapewnienie ciągłości działania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zgodnie ze statutem szkoły,
- określenie priorytetów dotyczących orientacji i informacji zawodowej w ramach programu wu ychowawczego szkoły na każdy rok nauki,
- określenie priorytetów dotyczących gromadzenia informacji i prowadzenia poradnictwa zawodowego w szkole,
- realizację działań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej i roli pracownika,
- identyfikację potrzeb i dostosowanie oferty edukacyjnej placówki do zmian na rynku pracy.
W ramach pracy z rodzicami obejmuje:
- prezentację założeń pracy informacyjno-doradczej szkoły na rzecz uczniów,
- włączanie rodziców, jako przedstawicieli różnych zawodów, do działań informacyjnych szkoły,
- przedstawienie aktualnej i pełnej oferty edukacyjnej szkolnictwa na różnych jego poziomach,
- indywidualną pracę z rodzicami uczniów, którzy mają problemy: zdrowotne, emocjonalne, decyzyjne, intelektualne, rodzinne itp.,
- gromadzenie, systematyczna aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjno-zawodowej,
- przedstawienie możliwości zatrudnienia na lokalnym rynku pracy.
W ramach pracy z uczniami obejmuje:
- autodiagnozę preferencji i zainteresowań zawodowych w odniesieniu do specyfiki realizowanego profilu zawodowego,
- określenie zgodności predyspozycji uczniów z realizowanym kierunkiem kształcenia,
- indywidualną pracę z uczniami, którzy mogą mieć problemy z wyborem dalszego kierunku kształcenia i zawodu,
- poznawanie zawodów,
- analizę potrzeb rynku pracy i możliwości zatrudnienia na lokalnym i krajowym rynku pracy,
- kształtowanie umiejętności niezbędnych w procesie poszukiwania pracy.
Na realizację WSDZ składa się:
- praca szkolnego doradcy zawodowego,
- praca nauczycieli, wychowawców, pracowników biblioteki, pedagoga szkolnego, którzy w ramach współpracy ze szkolnym doradcą zawodowym, realizują treści z zakresu doradztwa zawodowego i poradnictwa kariery na lekcjach, np.: godziny z wychowawcą, WOS –u, przedsiębiorczości, informatyki, współuczestniczą w realizacji formy doradczej zwanej „rynkiem pracy” poprzez udział i współorganizowanie wycieczek do instytucji rynku pracy, na targi pracy, organizując spotkania z przedstawicielami zawodów, przedstawicielami uczelni.
W celu realizowania powyższych działań szkoła współpracuje m.in. z:
- z Powiatowym Urzędem Pracy w Krapkowicach,
- z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Krapkowicach,
- z Mobilnym Centrum Informacji Zawodowej z Opola,
- z Fundacją "Aktywizacja",
- z uczelniami wyższymi.
Uczniów, którzy chcą skorzystać z oferowanej formy pomocy prosi się o kontakt z pedagogiem szkolnym (doradcą zawodowym) – panią Malwiną Szaja.
Zadania główne szkolnego doradcy zawodowego:
-
Diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej.
-
Gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia.
-
Organizacja i prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej.
-
Koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę i placówkę.
-
Współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno—zawodowego.
-
Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Z uwagi na ograniczony czas pracy doradcy zawodowego i dużą liczbę uczniów w szkole, do owocnej realizacji zagadnień z zakresu doradztwa zawodowego konieczna jest współpraca doradcy z innymi nauczycielami, którzy w ramach lekcji przedmiotowych ( w miarę możliwości) mogliby realizować tematykę doradczą. Współpraca powinna polegać również na prowadzeniu konsultacji, korzystaniu z materiałów, scenariuszy zajęć udostępnianych przez doradcę zawodowego.
Zadania, w realizacji których może nastąpić współpraca:
ZADANIE |
LEKCJA PRZEDMIOTOWA |
REALIZUJĄCY |
Redagowanie dokumentów aplikacyjnych |
Podstawy przedsiębiorczości Informatyka |
Nauczyciele: przedsiębiorczości, informatyki |
Funkcjonowanie rynku pracy, mechanizmy rynku pracy, bezrobocie |
WOS, podstawy przedsiębiorczości |
Nauczyciele: WOS, podstaw przedsiębiorczości |
Informacja zawodowa: pozyskiwanie i korzystanie z informacji |
Informatyka, zajęcia w bibliotece |
Nauczyciele informatyki, nauczyciele biblioteki |
Samozatrudnienie, biznes plan, procedura rejestracyjna, uproszczone formy ewidencji, |
Podstawy przedsiębiorczości, |
Nauczyciele: podstaw przedsiębiorczości, |
Prawo pracy |
podstawy przedsiębiorczości |
Nauczyciel: podstaw przedsiębiorczości |
Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych, np. umiejętność radzenia sobie ze stresem |
godzina z wychowawcą |
Pedagog szkoły, wychowawca klasy |
Praca i kształcenie w UE |
WOS, Podstawy przedsiębiorczości |
Nauczyciele: WOS, podstaw przedsiębiorczości |
Aktywne metody poszukiwania pracy |
Podstawy przedsiębiorczości, godzina z wychowawcą |
Nauczyciele: podstaw przedsiębiorczości, wychowawca klasy |
Autoprezentacja |
Zajęcia z pedagogiem, godzina z wychowawcą |
Pedagog szkoły, wychowawca klasy |
Samopoznanie, budowanie poczucia własnej wartości, integracja klasy |
Zajęcia z pedagogiem, godzina z wychowawcą |
Pedagog szkoły, wychowawca klasy |
Wycieczki do zakładów pracy, na uczelnie wyższe, na targi pracy |
Zajęcia z wychowawcą |
Wychowawca klasy |
Organizacja Dnia Przedsiębiorczości |
Podstawy przedsiębiorczości |
Nauczyciel podstaw przedsiębiorczości |
Pomoc w wyborze kierunku kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej uczniom, którzy wymagają specjalistycznego wsparcia, np. ze względu na ograniczenia wynikające ze stanu zdrowia, poziomu intelektualnego. |
Współpraca doradcy z pedagogiem szkoły |
Pedagog szkoły, doradca zawodowy |
Gromadzenie i aktualizacja informacji z zakresu doradztwa |
Zajęcia w bibliotece, informatyka |
Bibliotekarze, nauczyciele informatyki |
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE W ROKU SZKOLNYM 2015/2016:
1. |
Prowadzenie konsultacji indywidualnych z uczniami, mających na celu pomoc uczniom w sprecyzowaniu drogi dalszej edukacji (cały rok). |
|
2. |
Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Krapkowicach, Fundacją "Aktywizacja" – diagnoza preferencji zawodowych (cały rok). |
|
3. |
Udział uczniów klas III LO w Opolskim Salonie Maturzystów Perspektywy 2015 (wrzesień). |
|
4. |
Warsztaty grupowe – Moje predyspozycje zawodowe, Planowanie kariery, czyli jaki wybrać zawód (do uzgodnienia). |
|
5. |
Udział uczniów w Krapkowickich Targach Pracy i Edukacji (marzec). |
|
6. |
Współpraca z doradcą zawodowym Powiatowego Urzędu Pracy w Krapkowicach - analiza potrzeb rynku pracy i możliwości zatrudnienia na lokalnym i krajowym rynku pracy (do uzgodnienia). |
|
7. |
Współpraca z Klubem Pracy Powiatowego Urzędu Pracy w Krapkowicach – tematyka warsztatów: Rozmowa kwalifikacyjna, Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej, Kalejdoskop zawodów - zawody o ustabilizowanym popycie na rynku pracy, zawody najchętniej wybierane oraz nowe zawody z przyszłością (do uzgodnienia). |
|
8. |
Współpraca z Mobilnym Centrum Informacji Zawodowej z Opola – warsztaty grupowe dla uczniów (do uzgodnienia). |
|
9. |
Gromadzenie informacji z zakresu orientacji i poradnictwa zawodowego - informatory, ulotki w bibliotece szkolnej oraz w gabinecie pedagoga (cały rok). |
|
10. |
Koordynowanie współpracy szkoły z uczelniami wyższymi, udział w zajęciach m.in. na terenie wybranych uczelni. Pomoc nauczycielom w nawiązaniu współpracy. |
Plan może ulec zmianie w zależnosci od potrzeb i możliwości szkoły.
Wersja XML